Shawshank_Redemption_ver1

我是先看到這張海報後,隔了15年才知道這部片子內容。

Red: [narrating] I find I'm so excited, I can barely sit still or hold a thought in my head. I think it's the excitement only a free man can feel, a free man at the start of a long journey whose conclusion is uncertain.

Red:...I have to remind myself that some birds aren't meant to be caged. Their feathers are just too bright.

Red: [narrating] It was like some beautiful bird flapped into our drab little cage and made those walls dissolve away, and for the briefest of moments, every last man in Shawshank felt free.

原本要早早就寢的,卻因為睡前偶然在HBO轉到,上網查了一下片名,赫然發現就是我久仰大名的"刺激1995"
片子剛開始不久,我索性坐在床上繼續看下去。

爬了電影版很多討論,但我看到的點除了「體制化」,還有一個是網友沒提到的:知識與讀書之重要性。
那才是讓自己免淪為底層勞工、在充滿競爭力的現代生活中可憑恃生存的工具。
當其他囚犯只能一味無知蠻幹,主角卻懂得以其聰明才智化險為夷,甚至讓周遭情勢轉向對自己有利。

題外話是這張電影海報本身,記得我中學時就買了這張明信片,當時也沒看過片子,不知道內容在演什麼,單純覺得大雨中的逆光人影圖案很吸引我。10多年後看到這部片,才知道原來這一幕是主角爬出長長的髒臭水管後,在大雷雨中張開雙臂擁抱自由的痛快解放。

那是一種與年少回憶久違重逢的悸動。





arrow
arrow
    全站熱搜

    vivant 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()